عناصر ادبیات شگرف در رمان انجیر معابد
نویسندگان
چکیده
ادبیّات شگرف در حیطة نقد و انواع ادبی مطرح شده است.در این نوع ادبی با رخدادهایی رو به رو هستیم، که خواننده در نگاه اوّل نمیتواند، تصمیم بگیرد، که این حوادث واقعی است یا غیرواقعی. خواننده در طول رمان درمییابد، اتّفاقاتی که رخ میدهد، واقعی است و در ادامه با توجیهات عقلانی و منطقی و در نظر گرفتن برخی شروط، ماجراها را طبیعی در نظر می گیرد. ادبیّات شگرف در دو حوزة ساختاری و محتوایی قرار میگیرد و افرادی چون تودورف در ساختار و کسانی چون فروید در بحث روانشناسی و محتوایی به تعریف و توضیح آن پرداختهاند. هر دو نظریهپرداز تردید و ترس را اصلیترین ویژگیهای ادبیّات شگرف میدانند. ترس و تردید در خواننده، راوی و شخصیّت ها وجود دارد. تردید مقولهای است که تودورف بر آن تأکید دارد، در حالی که فروید ترس را بیشتر مدّنظر قرار میدهد. نگارندگان در این مقاله به تحلیل ساختاری و محتوایی رمان «درخت انجیرمعابد» نوشتة احمد محمود از منظر ادبیّات شگرف، می پردازند. برای تحلیل و بررسی رمان، ابتدا کلیّتی از اثر در انطباق با ادبیّات شگرف بیان شد، همچنین شروط و توجیهاتی که تودورف برای ادبیّات شگرف قائل شده است، در این مقاله ذکر و بررسی شد، سپس عناصر و شگردهای داستاننویسی رمان که منطبق با ادبیّات شگرف است، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.از میان این عناصر و تکنیکها، نوع توصیف شخصیّتها، زاویة دید، کانونیشدگی بیانگر تردید شخصیّت است و جریان سیّال ذهن، مضمون، تداعی معانی و تقابل به خواننده این امکان را می دهد تا در برداشتهایش به تردیدی که در شخصیّت و متن به وجود آمده است، پی ببرد. نتیجة این پژوهش حاکی از آن است، که در این اثر با انواع تردید رو به رو هستیم: تردید خواننده، راوی و شخصیّت. در نتیجه رمان درخت انجیر معابد به خاطر برجسته بودن ویژگی تردید در آن و نیز وجود اتّفاقات عجیب و غریب و نیز نحوة خاصّ روایت در پیوند با عناصر داستان در آن در زمرة ادبیّات شگرف قرار می گیرد.
منابع مشابه
بررسی تطبیقی ادبیات شگرف در دو رمان درخت انجیر معابد و کوابیس بیروت
ادبیات شگرف در حیطه ی نقد و انواع ادبی مطرح شده است. تزوتان تودورف، در کتاب پیش درآمدی بر ادبیات شگرف، به بررسی و تعریف آن پرداخته است. او معتقد است، در متن ادبیات شگرف با رخدادهایی روبرو هستیم، که خواننده در نگاه اول نمی تواند، تصمیم بگیرد، این حوادث واقعی است یا غیرواقعی. خواننده در طول رمان درمی یابد، اتفاقاتی که رخ می دهد، واقعی است و در ادامه با توجیهات عقلانی و منطقی، و در نظر گرفتن برخی ...
15 صفحه اولتحلیل رویا در رمان درخت انجیر معابد
رؤیا یکی از مهمترین عناصر رمان مدرن است. در درخت انجیر معابد- که تنها رمان مدرن احمد محمود است- این عنصر نقشی کلیدی دارد. در اوایل این رمان (صص32- 43) علمدار اول اسیر کابوسهایی می شود که آن ها را بیان کرده، علمدار نسل بعد آن ها را نقل و علمدار نسل سوم نوشته است. این خوابها و رؤیاها دشوار و پیچیده اند و خواننده را به چالش می کشند. علاوه بر این، در صفحات 280-285 رمان رؤیایی از «مرد دیگر» بیان ...
متن کاملبررسی و تحلیل مضامین اجتماعی در رمان "درخت انجیر معابد"
بی شک ادبیات مانند آیینهای است که با نگریستن در آن میتوان به حقایق اجتماعی بسیاری پیبرد. آثار ادبی هر دوره، اوضاع و احوال اجتماعی و جنبههای مختلف فرهنگ جاری در جامعه را بازتاب میدهد، به همین سبب است که ادبیات یکی از بهترین و قابل اطمینانترین اسناد شناخت وضعیت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه محسوب میشود. جامعهشناسی ادبیات یکی از شاخههای علوم ادبی است که به بررسی محتوای اثر ادبی و رابطة آ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
کاوش نامه زبان و ادبیات فارسیناشر: دانشگاه یزد
ISSN 1735-9589
دوره 15
شماره 29 2015
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023